Ο Νίκος Λυγερός εξηγεί την φιλοσοφική σκέψη του Albert Camus σε ομιλία του στις Σέρρες 22/02/10.
Γίνεται αναφορά πως αρκετές φορές κάποιος μπορεί να είναι αριστερός, αλλά ταυτόχρονα να πράττει και ως δεξιός. Με αυτόν τον τρόπο ο Camus κατάφερε να θεωρηθεί προδότης από όλες τις πλευρές.
- Ο Μέγας Αλέξανδρος θέλησε να μάθει τα άκρα του γνωστού κόσμου, ενώ ο Καλιγούλας (έργο του Camus) θέλησε να μάθει τα άκρα του παραλόγου , όταν κατάλαβε τον παραλογισμό της ζωής.
- Όταν σε ένα ζευγάρι ένας κατηγορεί τον άλλο πως είναι βλάκας, ποιός έχει το πρόβλημα ;; αυτός που έχει χαρακτηριστεί ως βλάκας ή ο "έξυπνος" που ζει με τον βλάκα ;;
- ποιός είναι πιο τρελός ;; Αυτός που έχει εγκεφαλικό πρόβλημα ή ο λογικός που ακολουθεί τρελές εντολές ;;
- ο Camus είπε : άνθρωπος είναι αυτός που θα παραμείνει άνθρωπος όταν οι άλλοι γίνονται κτήνη !!
- ο μη έχων ελπίδα αισθάνεται απελπισμένος, ενώ θα μπορούσε να αισθάνεται ελεύθερος πολιορκημένος, αναμένοντας.
- ένας πλούσιος δίνει ένα χρυσό κέρμα σε ένα ζητιάνο για να τον βρίσει, αλλά τελικά εκείνος λόγω της θρησκείας του δεν τον βρίζει. Πολλοί ίσως πουν πως τον έσωσε η Θρησκεία του. Όταν όμως τελικά ο πλούσιος του δώσει το νόμισμα για χάρη της ανθρωπότητας, αλλάζει όλο το σκεπτικό.
- Στην περίπτωση που υπάρχει κενό στην ανθρωπότητα που υποφέρει, κάποιος αποφασίζει να αυτοκτονήσει για χάριν της ανθρωπότητας, παίρνοντας την θέση ενός θεού. Ο Καζαντζάκης είπε : δεν πρέπει να θεοποιούμε τον άνθρωπο αλλά να κάνουμε τον θεό πιο ανθρώπινο. Προσωπικά το μεταφράζω, να τον ανακαλύψουμε και να τον φέρουμε, να τον νιώσουμε πιο κοντά μας.
- Μια ομάδα επαναστατών αποφασίζει να δολοφονήσει κάποιον πχ. τον Στάλιν ή τον Χίτλερ. Δηλαδή υπάρχουν άνθρωποι που αντιστέκονται, όπως ο Camus ως δημοσιογράφος και συγγραφέας, μέσα στην φάση του πολέμου. Εμείς έχουμε την άποψη πως ο ειρηνιστής δεν είναι αγωνιστής ή ο αγωνιστής δεν είναι ειρηνιστής !!
- Με δύο παραδείγματα α) η νοσοκόμα του Στάλιν που είναι αναγκασμένη να ξεχάσει την οικογένειά της για να φροντίσει τον Στάλιν, όταν μάλιστα πρέπει να μην μάθει κανείς πως είναι ασθενής. Της εξιστορεί για ένα πουλί που θανατώνεται και εκείνη σκέφτεται αν το πουλί είναι η ίδια !! β) η τοποθέτηση μιας μόνον πατάτας στο μέσον ενός κελιού γεμάτο από πεινασμένους, οπότε μπορεί να φανταστεί κανείς τι μπορεί να επακολουθήσει.
Δηλαδή τι μπορεί να κάνει η εξουσία όταν είναι απόλυτη, όταν δεν υπάρχει ουσία. Σε μια τέτοια εξουσία όλα είναι εφικτά, δηλαδή δεν υπάρχει καμία αξία. Στην απολυταρχία νομίζουμε πως υπάρχουν αρχές περιμένοντας να μας σώσουν, ενώ αυτές δεν υπάρχουν !
- Θα πρέπει να αξιολογούμε κάποιον την ώρα του προβλήματος και όχι εν ώρα τυπικής ροής γνώριμου γεγονότος. Παράδειγμα, οι αστυνομικοί που παίρνουν εντολές, έχει σημασία να κάνουν το ΠΡΕΠΟΝ βάσει αξιών και όχι αυτό που πρέπει βάσει αρχών. Αυτές οι διαφορετικές παράμετροι δεν βρίσκονται ποτέ στην ίδια μεριά.
Η νομοθεσία ξεκάθαρα λέει δεν πρέπει να κάνεις αυτό αλλιώς θα καταδικασθείς. Κι όμως παρ' όλα αυτά υπάρχουν αξίες που δεν έχουν σχέσει με τις αρχές και τους κανόνες. Ο Camus είναι άνθρωπος των αξιών και όχι των αρχών. Η δικαιοσύνη πρέπει να εφαρμόζεται πάνω σε αξίες και όχι πάνω σε αρχές που συνεχώς αλλάζουν !
- Ο Ιονέσκο έλεγε : είμαι πάντα με την μειοψηφία. Όταν συμφωνώ με την πλειοψηφία πάντοτε ανησυχώ. Γιατί όταν συμφωνούν πολλοί, πολλές φορές μπορεί να παραχθεί ένα δικτατορικό καθεστώς. Οι πολλοί ακολουθούν κανόνες που καθαιρούν τις αξίες, ισοπεδώνοντας τα πάντα, υπό το πρόσχημα πως όλοι είναι ίσοι. Ως επακόλουθο ο Camus ακολουθεί την ελευθερία και όχι την ισότητα. Θέλει προσοχή όταν κάποιος μας λέει "όλοι είμαστε ίσοι" δηλαδή όλοι είναι ταυτόσημοι, άρα εύκολα αντικαθίστανται, εφ' όσον δεν ξεχωρίζει καμία μοναδικότητα.
- Στην σύγχρονη κοινωνία είμαστε όλοι νούμερα είτε σε οποιαδήποτε αναμονή κρατώντας ένα νούμερο προτεραιότητας είτε αν πρόκειται για κάποια κατάθεση δίνοντας ένα άλλο νούμερο, χωρίς να γνωρίζει ή να υπολογίζει ο ένας τον άλλο. ΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΙΑΤΑΓΗ ΤΟΥ ΑΡΙΘΜΟΥ !!
Απολαύστε τον ομιλητή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου