Εγνατία Οδός: Η λεωφόρος του διαχειριστικού χάους
Ανεβάζουν
ταχύτητες αντίδρασης οι εργαζόμενοι της Εγνατίας Οδού μετά την
υπογραφή σύμβασης μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και του Ταμείου
Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας. Με βάση αυτή τη σύμβαση, μεταβιβάζεται
το δικαίωμα άσκησης ψήφου επί του 100% των μετοχών της εταιρείας στον
κατεξοχήν φορέα υλοποίησης των
αποκρατικοποιήσεων. Η συλλογή εσόδων από τη λειτουργία 5 σταθμών διοδίων κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου δεν φάνηκε ικανή να φρενάρει την πρόθεση παραχώρησης δραστηριοτήτων της εταιρείας σε ιδιώτες, χωρίς να διαφαίνεται οδός διαφυγής για τους εργαζόμενους, που κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους.
Κυριαρχία στα Βαλκάνια
Στρατηγική επιλογή στον τομέα των υποδομών τη δεκαετία του ’90, η Εγνατία Οδός ήρθε να γεφυρώσει την απόσταση Ανατολής και Δύσης, αναπτύσσοντας έκτοτε μια διεθνώς αναγνωρισμένη τεχνογνωσία. Στελεχωμένη από επιστήμονες με πλούσια τυπικά προσόντα, η εταιρεία έχει κατακτήσει σταδιακά τα τελευταία 15 χρόνια σημαντικό μερίδιο στον κλάδο των εγχώριων κατασκευών, παράλληλα με την έξωθεν καλή μαρτυρία. Έργα με τη σφραγίδα της Εγνατίας Οδού στη Σερβία, τη Ρουμανία και την Αλβανία και προσεχώς στη Βουλγαρία ενίσχυαν την κυριαρχία της στους οδικούς άξονες της Βαλκανικής, φτάνοντας μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα.
Η ανάθεση της τεχνικής γραμματείας για την κατασκευή οδικού δακτυλίου μήκους 7.000 χιλιομέτρων πέριξ της παρευξείνιας ζώνης προστέθηκε στα διαπιστευτήρια της εταιρείας, που καταγράφει σταθερά υψηλές επιδόσεις και στην απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων. Η επιστημονική και οργανωτική επάρκεια της Εγνατίας Οδού τυγχάνει αναγνώρισης και σε διεθνείς διαγωνισμούς, με πιο πρόσφατες αναθέσεις αυτές της παροχής υπηρεσιών συμβούλου για την παραχώρηση αυτοκινητόδρομου στην Αλβανία και της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για την αναδιοργάνωση του υπουργείου Υποδομών της Βουλγαρίας.
Σε τροχιά αποκρατικοποίησης
Την εξωστρεφή πορεία της Εγνατίας Οδού επιβράδυνε η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων, καθώς με την έγκρισή της ο πλήρης έλεγχος της εταιρείας περνά από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας. Η αλλαγή στέγης ερμηνεύεται από τους 230 εργαζομένους της ως προπομπός για την αποκρατικοποίηση δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση των διοδίων. Μπροστά στις νέες συνθήκες λειτουργίας της Εγνατίας Οδού, μετέωρη φαντάζει η εκτέλεση σειράς έργων ανά την επικράτεια (οδικών και λιμενικών, αποκατάστασης ΧΑΔΑ και ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας) που συνθέτουν το φυσικό της αντικείμενο. Επιπρόσθετα, η δημοπράτηση των κάθετων αξόνων Φλώρινας - Νίκης (ύψους 65 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ), Κορομηλιάς - Ιεροπηγής - Κρυσταλλοπηγής (ύψους 130 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ) και Αξιού - Ευζώνων το επόμενο τρίμηνο (ύψους 270 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ) αυξάνει τις κατασκευαστικές υποχρεώσεις της και μαζί τους το φόρτο εργασίας.
Βαριά χρέη
Παράλληλα, τη σπουδή της υπαγωγής της εταιρείας στο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας υπαγορεύει το φορτίο των χρεών που τη βαραίνουν. Οι οφειλές της Εγνατίας Οδού αγγίζουν σήμερα τα 700 εκατ. ευρώ, συγκρατώντας την αναπτυξιακή της δυναμική, μολονότι της οφείλονται 350 εκατ. ευρώ από την επιστροφή ΦΠΑ. Την ίδια ώρα το αρνητικό πρόσημο στα οικονομικά της διατηρούν το ετήσιο κόστος συντήρησης του αυτοκινητόδρομου (50 εκατ. ευρώ) και οι λειτουργικές δαπάνες (10 εκατ. ευρώ το χρόνο), παρ’ ότι έχουν τεθεί ήδη σε λειτουργία 5 σταθμοί διοδίων. Αρχής γενομένης από τον Πολύμυλο Κοζάνης, αντίτιμο 2 ευρώ καταβάλλουν οι διερχόμενοι οδηγοί στον Ίασμο (στην Κομοτηνή), στην Ανάληψη του Νομού Θεσσαλονίκης, στο Μαλακάσι Γρεβενών και στα Τύρια, παρά την αντίσταση που επιδεικνύουν μέχρι και σήμερα οι τοπικές κοινωνίες. Ακριβός αποδείχτηκε ο χρόνος προσαρμογής των κατά τόπους Αρχών και κατοίκων απέναντι στην ιδέα της εγκατάστασης των σταθμών διοδίων, στερώντας από το 2005 μέχρι σήμερα περίπου 400 εκατ. ευρώ από τα ταμεία της εταιρείας. Χρυσή τομή στην παραπάνω διένεξη αναμένεται να αποτελέσει η εφαρμογή ηλεκτρονικών διοδίων, καθώς εισάγονται αντικειμενικά κριτήρια στο κόστος για κάθε χρήστη, μειώνοντας ταυτόχρονα τη διαφυγή Ι.Χ. από τον αυτοκινητόδρομο.
Ο μοναδικός άρτιος και υπό κρατικό έλεγχο αυτοκινητόδρομος της χώρας θα προελκύει χιλιάδες Έλληνες και Βαλκάνιους χρήστες μέχρι το 2020 (σύμφωνα με τη μελέτη κυκλοφοριακών μοντέλων της εταιρείας), αποφέροντας ετησίως απευθείας στα κρατικά ταμεία 150 εκατ. ευρώ.
Η υπεραξία της Εγνατίας
Στα χνάρια ενός πανάρχαιου οδικού άξονα, η Εγνατία Οδός είναι μια δημόσια επιχείρηση που λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Ανοιχτή στις σύγχρονες προκλήσεις (δίκτυα οπτικών ινών, φωτοβολταϊκά, αγωγοί φυσικού αερίου), η εταιρεία έχει κατακτήσει την εμπιστοσύνη των χρηστών. Η εκτέλεση εργασιών συντήρησης (τόσο άμεσης απόδοσης όσο και με μακροπρόθεσμα οφέλη), αν και αυξάνει το λειτουργικό κόστος του αυτοκινητόδρομου, ενισχύει την οδική ασφάλεια, τονίζουν οι εργαζόμενοι, γεγονός που θέτει υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας σε περίπτωση παραχώρησης στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Επιπλέον, για τις συλλογικότητες που αντιδρούν στην παραχώρηση της λειτουργίας των διοδίων σε ιδιώτες, η Εγνατία Οδός προβάλλει ως μέτρο σύγκρισης για το πραγματικό κόστος χρήσης ενός αυτοκινητόδρομου στη σημερινή Ελλάδα. Αιφνιδιασμένο από τις τελευταίες εξελίξεις, το προσωπικό της Εγνατίας Οδού αναζητά νομικά ερείσματα, μελετώντας ακόμα και την προσφυγή στην ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη, προκειμένου να επιλεγεί μια άλλη οδός αξιοποίησης, με ισχυρότερο δημόσιο έλεγχο για την εταιρεία.
Γεωργία Σαδανά
αποκρατικοποιήσεων. Η συλλογή εσόδων από τη λειτουργία 5 σταθμών διοδίων κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου δεν φάνηκε ικανή να φρενάρει την πρόθεση παραχώρησης δραστηριοτήτων της εταιρείας σε ιδιώτες, χωρίς να διαφαίνεται οδός διαφυγής για τους εργαζόμενους, που κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους.
Κυριαρχία στα Βαλκάνια
Στρατηγική επιλογή στον τομέα των υποδομών τη δεκαετία του ’90, η Εγνατία Οδός ήρθε να γεφυρώσει την απόσταση Ανατολής και Δύσης, αναπτύσσοντας έκτοτε μια διεθνώς αναγνωρισμένη τεχνογνωσία. Στελεχωμένη από επιστήμονες με πλούσια τυπικά προσόντα, η εταιρεία έχει κατακτήσει σταδιακά τα τελευταία 15 χρόνια σημαντικό μερίδιο στον κλάδο των εγχώριων κατασκευών, παράλληλα με την έξωθεν καλή μαρτυρία. Έργα με τη σφραγίδα της Εγνατίας Οδού στη Σερβία, τη Ρουμανία και την Αλβανία και προσεχώς στη Βουλγαρία ενίσχυαν την κυριαρχία της στους οδικούς άξονες της Βαλκανικής, φτάνοντας μέχρι τη Μαύρη Θάλασσα.
Η ανάθεση της τεχνικής γραμματείας για την κατασκευή οδικού δακτυλίου μήκους 7.000 χιλιομέτρων πέριξ της παρευξείνιας ζώνης προστέθηκε στα διαπιστευτήρια της εταιρείας, που καταγράφει σταθερά υψηλές επιδόσεις και στην απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων. Η επιστημονική και οργανωτική επάρκεια της Εγνατίας Οδού τυγχάνει αναγνώρισης και σε διεθνείς διαγωνισμούς, με πιο πρόσφατες αναθέσεις αυτές της παροχής υπηρεσιών συμβούλου για την παραχώρηση αυτοκινητόδρομου στην Αλβανία και της παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για την αναδιοργάνωση του υπουργείου Υποδομών της Βουλγαρίας.
Σε τροχιά αποκρατικοποίησης
Την εξωστρεφή πορεία της Εγνατίας Οδού επιβράδυνε η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων, καθώς με την έγκρισή της ο πλήρης έλεγχος της εταιρείας περνά από το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας. Η αλλαγή στέγης ερμηνεύεται από τους 230 εργαζομένους της ως προπομπός για την αποκρατικοποίηση δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση των διοδίων. Μπροστά στις νέες συνθήκες λειτουργίας της Εγνατίας Οδού, μετέωρη φαντάζει η εκτέλεση σειράς έργων ανά την επικράτεια (οδικών και λιμενικών, αποκατάστασης ΧΑΔΑ και ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας) που συνθέτουν το φυσικό της αντικείμενο. Επιπρόσθετα, η δημοπράτηση των κάθετων αξόνων Φλώρινας - Νίκης (ύψους 65 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ), Κορομηλιάς - Ιεροπηγής - Κρυσταλλοπηγής (ύψους 130 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ) και Αξιού - Ευζώνων το επόμενο τρίμηνο (ύψους 270 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ) αυξάνει τις κατασκευαστικές υποχρεώσεις της και μαζί τους το φόρτο εργασίας.
Βαριά χρέη
Παράλληλα, τη σπουδή της υπαγωγής της εταιρείας στο Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας υπαγορεύει το φορτίο των χρεών που τη βαραίνουν. Οι οφειλές της Εγνατίας Οδού αγγίζουν σήμερα τα 700 εκατ. ευρώ, συγκρατώντας την αναπτυξιακή της δυναμική, μολονότι της οφείλονται 350 εκατ. ευρώ από την επιστροφή ΦΠΑ. Την ίδια ώρα το αρνητικό πρόσημο στα οικονομικά της διατηρούν το ετήσιο κόστος συντήρησης του αυτοκινητόδρομου (50 εκατ. ευρώ) και οι λειτουργικές δαπάνες (10 εκατ. ευρώ το χρόνο), παρ’ ότι έχουν τεθεί ήδη σε λειτουργία 5 σταθμοί διοδίων. Αρχής γενομένης από τον Πολύμυλο Κοζάνης, αντίτιμο 2 ευρώ καταβάλλουν οι διερχόμενοι οδηγοί στον Ίασμο (στην Κομοτηνή), στην Ανάληψη του Νομού Θεσσαλονίκης, στο Μαλακάσι Γρεβενών και στα Τύρια, παρά την αντίσταση που επιδεικνύουν μέχρι και σήμερα οι τοπικές κοινωνίες. Ακριβός αποδείχτηκε ο χρόνος προσαρμογής των κατά τόπους Αρχών και κατοίκων απέναντι στην ιδέα της εγκατάστασης των σταθμών διοδίων, στερώντας από το 2005 μέχρι σήμερα περίπου 400 εκατ. ευρώ από τα ταμεία της εταιρείας. Χρυσή τομή στην παραπάνω διένεξη αναμένεται να αποτελέσει η εφαρμογή ηλεκτρονικών διοδίων, καθώς εισάγονται αντικειμενικά κριτήρια στο κόστος για κάθε χρήστη, μειώνοντας ταυτόχρονα τη διαφυγή Ι.Χ. από τον αυτοκινητόδρομο.
Ο μοναδικός άρτιος και υπό κρατικό έλεγχο αυτοκινητόδρομος της χώρας θα προελκύει χιλιάδες Έλληνες και Βαλκάνιους χρήστες μέχρι το 2020 (σύμφωνα με τη μελέτη κυκλοφοριακών μοντέλων της εταιρείας), αποφέροντας ετησίως απευθείας στα κρατικά ταμεία 150 εκατ. ευρώ.
Η υπεραξία της Εγνατίας
Στα χνάρια ενός πανάρχαιου οδικού άξονα, η Εγνατία Οδός είναι μια δημόσια επιχείρηση που λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Ανοιχτή στις σύγχρονες προκλήσεις (δίκτυα οπτικών ινών, φωτοβολταϊκά, αγωγοί φυσικού αερίου), η εταιρεία έχει κατακτήσει την εμπιστοσύνη των χρηστών. Η εκτέλεση εργασιών συντήρησης (τόσο άμεσης απόδοσης όσο και με μακροπρόθεσμα οφέλη), αν και αυξάνει το λειτουργικό κόστος του αυτοκινητόδρομου, ενισχύει την οδική ασφάλεια, τονίζουν οι εργαζόμενοι, γεγονός που θέτει υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας σε περίπτωση παραχώρησης στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Επιπλέον, για τις συλλογικότητες που αντιδρούν στην παραχώρηση της λειτουργίας των διοδίων σε ιδιώτες, η Εγνατία Οδός προβάλλει ως μέτρο σύγκρισης για το πραγματικό κόστος χρήσης ενός αυτοκινητόδρομου στη σημερινή Ελλάδα. Αιφνιδιασμένο από τις τελευταίες εξελίξεις, το προσωπικό της Εγνατίας Οδού αναζητά νομικά ερείσματα, μελετώντας ακόμα και την προσφυγή στην ευρωπαϊκή Δικαιοσύνη, προκειμένου να επιλεγεί μια άλλη οδός αξιοποίησης, με ισχυρότερο δημόσιο έλεγχο για την εταιρεία.
Γεωργία Σαδανά
Πως το είπες αυτό ?? Ταμείο Απαξίωσης Δημόσιας Περιουσίας ?
ΑπάντησηΔιαγραφή