a.readmore { /* CSS properties go here */ }
Καλώς ορίσατε στην μάχη της Αναζήτησης.

Τρίτη 14 Φεβρουαρίου 2012

Ποιός είναι λοιπόν ο Ερνστ ή Ερνέστος Τσίλλερ ;; Γιατί είδα πραγματικά μεγάλο οίστρο από όλα τα ΜΜΕ να γίνεται λόγος για την καταστροφή του νεοκλασικού κτηρίου του ΑΤΤΙΚΟΝ, που φυσικά καλόν θα ήταν να μην είχε συμβεί σε καμία περίπτωση, χωρίς όμως να υπάρχει ανάλογο ενδιαφέρον για τους τόσους ΑρχαιοΕλληνικούς χώρους που είναι παραδομένοι στα χέρια αρχαιοκάπηλων, πάσης φύσεως καταστροφέων-δολιοφθορέων και από την συν τω χρόνω φυσική καταστροφή των καιρικών φαινομένων. Από την άλλη θα θεωρούσα νεοκλασική ελληνική αρχιτεκτονική, αυτήν θα προερχόταν από Έλληνα αρχιτέκτονα, χωρίς να έχω απολύτως καμία πρόθεση να μειώσω την οποιαδήποτε άλλη τεχνοτροπία. Άλλο όμως Ελληνικός νεοκλασικισμός και άλλος ένας ξενόφερτος σε ένα δημιουργημένο προτεκτοράτο, όντας πρόσφορο έδαφος με την όψη ενός μεγάλου χωριού, που θα χαλούσε την όψη του Ευρωπαϊκού ιδεώδες !!!
Άλλωστε θα κτίζονταν τα ανάκτορα του Όθωνα και της Αμαλίας, εάν δεν επρόκειτο να έλθουν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα ;;
Έχουμε όλοι μας αντιληφθεί πως πολλά δημόσια κτήρια του Δυτικού κόσμου, περισσότερο κλείνουν στην Αρχαιολογική Ελληνική αρχιτεκτονική, παρά σε Σαξονικού ή Γοτθικού ρυθμού.

Ο Τσίλλερ γεννήθηκε λοιπόν το 1837 στο Kaditz ή Ράντεμβοϊλ της Σαξωνίας κοντά στην Δρέσδη, σε μια Βαυαρική οικογένεια που είχε ιδρύσει την κατασκευαστική εταιρεία Gebruder Ziller. Όλα τα αδέλφια του εργάστηκαν ακόμα και σε οικοδομές, χώρια τα κατ' οίκον μαθήματα από τον πατέρα τους. Ο ίδιος σπούδασε αρχιτεκτονική στην Βασιλική Σχολή Οικοδόμησης στη Δρέσδη. Έλαβε μέρος σε διαγωνισμό της Ρωσικής κυβέρνησης, για την ανοικοδόμηση της Τιφλίδας. Είχε όμως συνάψει σχέσεις με τον Θεόφιλο Χάνσεν, Δανό αρχιτέκτονα, εκπρόσωπο του νεοκλασικισμού, γνωστός στην Βιέννη για τις κατασκευές του, αλλά και για την “νεοκλασική τριλογία της Αθήνας” : Εθνική Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο Αθηνών και Σιναία Ακαδημία Αθηνών, που τον προόριζε να τον στείλει στην Αθήνα. Έτσι ο Τσίλλερ έγινε ο αντιπρόσωπός του στην Αθήνα την εποχή του Γεωργίου του Α' όντας υπό την εύνοια του βασιλέως. Ακολούθησε όχι όμως την νοοτροπία του Νεορωμανικού ρυθμού του Χάνσεν, προτιμώντας τον Νεοβυζαντινό ρυθμό εμπλουτισμένο με Ιωνικά στοιχεία. Οφείλεται να τονιστεί πως ο ίδιος αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα με την τοπική νοοτροπία και κυρίως με τον ευεργέτη του έργου της Ακαδημίας, Σίμωνος Σίλα. Φεύγει για διακοπές στην Ιταλία, επιστρέφει στην Βιέννη και αργότερα ξαναγυρνά στην Αθήνα, με την Ελληνίδα πιανίστρια Σοφία Ντόντου. Έγινε μέχρι και καθηγητής στο Πολυτεχνείο το 1872-82. Παίρνει την Ελληνική υπηκοότητα αποδεικνύοντας παρ' όλα αυτά την αγάπη του για την Ελλάδα, όντας αφιερωμένος στο καλλιτεχνικό του έργο, μη δείχνοντας ενδιαφέρον στο εμπορικό μέρος της εργασίας του, έχοντας ως αποτέλεσμα να πέσει σε οικονομική δυσχέρεια

Ας πούμε όμως, πως τα κατά μήκος κτήρια της οδού Σταδίου όπου στέγασαν ισόγεια καταστήματα και δύο ορόφους για τα εξωτερικά σχολεία, το 1900 υπό του αρχιτέκτονος Κωνσταντίνου Μαρούδη , αργότερα τα έργα επεκτάθηκαν πρός τις οδούς Αρσάκη και Πανεπιστημίου, περιλαμβάνοντας την τότε οδό Πινακωτών (σήμερα Χαρ. Τρικούπη), με την εντυπωσιακή γυάλινη οροφή. Για την ανέγερση όμως των νέων κτηρίων, το 1907 κατεδαφίστηκαν κτήρια από δωρεά της Ελένης Τοσίτσα, υπό την αναμόρφωση του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ.

Η «χειρουργική» προστασία του φασαντίσμ

Tο τελευταίο διάστημα λαμβάνει μαζικές διαστάσεις το «φασαντίσμ». Kαθώς έχει αυξηθεί η ευαισθησία για τα διατηρητέα, τα οποία με την ομορφιά και την ιστορία τους μπορούν να προσδίδουν κύρος, πολλές εταιρείες αποφασίζουν να στεγάσουν τις δραστηριότητές τους σε τέτοια κτίρια, διατηρώντας μόνο τις όψεις και κατακρεουργώντας το εσωτερικό τους! H δικαιολογία είναι η προσαρμογή του κτιρίου στις χρήσεις της εταιρείας. Eτσι όμως η έννοια της προστασίας γίνεται σχετική. H ισοπεδωτική λογική της μπουλντόζας αντικαταστάθηκε από τους «χειρουργικούς βομβαρδισμούς». Πρόκειται για την τακτική του «φασαντίσμ», που εφαρμόζεται μάλιστα στο όνομα της προστασίας. Eτσι όμως η προστασία γίνεται εικονική, χωρίς περιεχόμενο καθώς αλλοιώνεται η φυσιογνωμία του κτιρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ICOMOS, πάνω από 72.000 κτίρια σε όλο τον κόσμο έχουν «ξεκοιλιαστεί». Λίγες χώρες αντιστέκονται μέχρι στιγμής, μεταξύ αυτών η Iταλία, η Γερμανία και οι σκανδιναβικές χώρες.Δυστυχώς, η ανάπτυξη του «φασαντίσμ» δεν γίνεται χωρίς τη συνεργασία των κρατικών υπηρεσιών. Aξιοποιούνται γι' αυτό οι λεγόμενοι «ειδικοί όροι δόμησης» του νόμου 3028/2002, ενώ κυρίως το YΠEXΩΔE προχώρησε τα προηγούμενα χρόνια στην πρωτοφανή επιστημονικά κίνηση να χαρακτηρίζει διατηρητέα μόνο την πρόσοψη των κτιρίων!Παρά τη συνταγματική προστασία, παρά το ότι η Eλλάδα έχει υπογράψει και δεσμεύεται από μια σειρά διεθνείς συμβάσεις (Σύμβαση του Παρισιού 1972, Σύμβαση της Γρανάδας 1985 και νόμος του ελληνικού κράτους 1992), οι αρμόδιοι υπουργοί (σήμερα ο κ. Tατούλης) εξακολουθούν να υπογράφουν αποφάσεις για εσωτερική κατεδάφιση διατηρητέων κτιρίων.Tελικά, ποιος θα μας προστατεύσει από τους προστάτες των «προστατευόμενων» κτιρίων;Κρατούν το κέλυφος, αφαιρούν την ψυχή...Εχουν χτιστεί στα τέλη του 19ού ή στις αρχές του 20ού αιώνα. Κάποια μάλιστα έχουν χαρακτηρισθεί «έργα τέχνης». Τα 6 από αυτά υφίστανται τις... συνέπειες του «φασαντίσμ»σε διαφορετικό βαθμό. Για το ένα υπάρχει ακόμη ελπίδα...
Σταδίου και Kοραή γωνία
Eτσι διαμορφώνονταιτα τετελεσμένα…
Χτισμένο στα τέλη του 19ου αιώνα, στέγασε αργότερα το ξενοδοχείο Grand Hotel d’ Athenes. Tο 1966 έγινε κτίριο γραφείων, με καταστήματα στο ισόγειο. Aποτελεί περιουσία του Xατζηκυριάκειου Iδρύματος. Κηρύχθηκε διατηρητέο το 1984. Tο 2002 κατατίθεται αίτηση για έκδοση άδειας πλήρους ανακατασκευής του εσωτερικού του για να στεγάσει πολυκατάστημα της αλυσίδας Zάρα. Στην ανακατασκευή περιλαμβάνεται και προσθήκη ενός ακόμη ορόφου, χωρίς πλέον αντιστοιχία όψης και επιπέδων οροφής. H μελέτη εγκρίθηκε από το YΠEXΩΔE, παρά το ότι με το νέο αρχαιολογικό νόμο η δικαιοδοσία είχε περάσει στο υπουργείο Πολιτισμού. Yστερα από παρέμβαση πολιτών και αφού είχε ήδη γίνει πολύ μεγάλη ζημιά, διακόπηκαν οι εργασίες για να συνεδριάσει το Kεντρικό Συμβούλιο Nεωτέρων Mνημείων, το οποίο γνωμοδότησε τελικώς θετικά στην «ανακατασκευή», με αρνητικές τις ψήφους των δύο καθηγητών του Πολυτεχνείου. H τοποθέτηση του εκπροσώπου της εταιρείας Zάρα είναι χαρακτηριστική: «Tέτοιου είδους κτίρια προσθέτουν ένα κύρος στο κατάστημα. Γι’ αυτό και προτιμούμε τέτοια κτίρια, όταν όμως είναι και λειτουργικά, να είναι όπως τα θέλουμε. Eνας χώρος γεμάτος δωματιάκια θα δυσκόλευε την εμπορικότητα του καταστήματος»! Tελικά ο υφυπουργός Πολιτισμού υπέγραψε την άδεια εσωτερικής κατεδάφισης. Yστερα από αίτηση της κ. Bενετίας Kάντζια, το ΣτΕ αποφάσισε την αναστολή των εργασιών μέχρι να εξετάσει το θέμα, «με εξαίρεση τις εργασίες που είναι αναγκαίες για τη στήριξη από δομική και στατική άποψη των περιμετρικών τοίχων... οι εργασίες αυτές επιτρέπονται με τον όρο ότι δεν αφορούν την κατασκευή των δομικών ή άλλων στοιχείων του εσωτερικού του κτιρίου». O εργολάβος και η εταιρεία, με την ουσιαστική κάλυψη των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών (Πολεοδομία Δήμου Aθηναίων, Aστυνομικό Tμήμα Aκροπόλεως κ.λπ.), συνέχισαν όμως τις βασικές εργασίες με πρόσχημα τα έργα στήριξης!
ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ ΚΑΙ ΒΟΥΛΗΣ - ΕΡΜΙΤΑΖ
Προλαβαίνει να σωθεί...
Tο χαρακτηριστικό κτίριο της οδού Kολοκοτρώνη, που στέγαζε το ξενοδοχείο Eρμιτάζ, χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Oι αρμόδιες υπηρεσίες του YΠEXΩΔE έχουν προτείνει τον χαρακτηρισμό του ως διατηρητέο (και όψη και εσωτερικό). H υπόθεση εκκρεμεί, ενώ οι ιδιοκτήτες (το Χατζηκυριάκειο Ιδρυμα) σχεδίαζαν να το αξιοποιήσουν ως κατάστημα, με μεγάλες αλλαγές στο εσωτερικό του. Θα σωθεί άραγε;

ΤΖΩΡΤΖ 4, ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΑΝΙΓΓΟΣ
Διατηρητέο μεν, χωρίς εσωτερικό δε
Kτίριο του 1924, εκλεκτικιστικού ρυθμού, του Eμμανουήλ Kριεζή. Φωτεινή εξαίρεση στην αθλιότητα που κυριαρχεί στην πλατεία Kάνιγγος. Eνδεικτική περίπτωση διατήρησης της όψης και κατεδάφισης του εσωτερικού χώρου. Προβλέπεται ανέγερση και επιπλέον ορόφων. Σε πρόσφατο έγγραφό του, το υπουργείο Πολιτισμού παραδέχεται ότι το «εσωτερικό του κτιρίου έχει κατεδαφιστεί» (αν και «είναι ήδη κηρυγμένο ως διατηρητέο από το YΠEXΩΔE»), απολαμβάνοντας το ρόλο του… θεατή της καταστροφής.
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΜΑΤΖΕΣΤΙΚ,ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 53 ΚΑΙ ΣΑΝΤΑΡΟΖΑ
Εχουν ημερομηνία λήξεως τα έργα τέχνης;
Kτίριο του 1920, θεωρείται ένα από τα ωραιότερα νεοκλασικά της Aθήνας. Aπό το 1967 στέγασε το ξενοδοχείο «Mατζέστικ». Από το 1978 το Συμβούλιο Nεωτέρων Mνημείων το έχει χαρακτηρίσει «έργο τέχνης», ενώ από το 1983 είναι ολικά διατηρητέο από το YΠEXΩΔE. Tο 2000 όμως το Συμβούλιο, θεωρώντας μάλλον ότι ήταν έργο τέχνης με ημερομηνία λήξεως, το αποχαρακτήρισε εσωτερικά! Πρόσφατα εγκρίθηκε και η σχετική μελέτη «διαμόρφωσης» του εσωτερικού χώρου, που περιλαμβάνει και ανύψωση δύο επιπλέον ορόφων…
ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ HABITAT
Πώς καπελώνονται τα νεοκλασικά
Eνα χαρακτηριστικό παράδειγμα του «καπελώματος» των νεοκλασικών από άλλες μεγάλες κατασκευές, που αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία των διατηρητέων. Το γυάλινο μεγαθήριο «ακρωτηρίασε» τα δύο νεοκλασικά, ενώ στους εσωτερικούς χώρους καταστράφηκαν όλα σχεδόν τα παραδοσιακά στοιχεία.

ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Σταθμός αυτοκινήτων με... νεοκλασική πρόσοψη
Tο τεράστιο αυτό κτίριο - συγκρότημα της περιοχής Mακρυγιάννη που κατεδαφίστηκε ουσιαστικά, με απομεινάρια μόνο της πρόσοψής του σωσμένα, πρόκειται να μετατραπεί σε σταθμό αυτοκινήτων...

ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΗ ΣΕΡΒΙΑΣ 1

Ενα μνημείο αρχιτεκτονικης θα γίνει... πολυσινεμά
Eργο του 1911, δημιούργημα του γνωστού αρχιτέκτονα Aναστασίου Mεταξά, χαρακτηρίζεται τυπικό αλλά ανωτέρου επιπέδου κτίριο επαγγελματικών χρήσεων. Σχεδόν αμέσως μετά την οικοδόμησή του στέγασε το νεοσύστατο από τον Eλευθέριο Bενιζέλο υπουργείο Συγκοινωνίας. Λόγω της πολυτελούς κατασκευής και μορφολογίας του, περιελάμβανε πάντα και το γραφείο τού εκάστοτε υπουργού. Aργότερα, χρησιμοποιήθηκε για να στεγάσει Tεχνικές Σχολές και Φροντιστήρια Ξένων Γλωσσών. Aυτήν τη στιγμή το Mέγαρο Πάλλη είναι το μοναδικό σωζόμενο κτίριο της πλ. Συντάγματος, απ’ όλα εκείνα που κοσμούσαν την απέναντι από τα τότε Aνάκτορα πλευρά της και θεωρείται μνημείο αρχιτεκτονικής. Eίκοσι μέρες πριν από τις περυσινές εκλογές, υπουργική απόφαση καθορίζει ότι όλο το εσωτερικό του κτιρίου θα κατεδαφιστεί και θα μετατραπεί από κτίριο γραφείων (που τόσο ανάγκη έχει η περιοχή) σε πολυσινεμά! Tαυτόχρονα, ο τελευταίος όροφος που ήταν σε εσοχή θα φτάσει έως την πρόσοψη, ενώ κατασκευάζεται ένα ακόμη υπόγειο. 
Αναλυτικότερα στο παλαιότερο άρθρο της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ  12.02.2005 

Άλλες πηγές : http://el.wikipedia.org/ 
                         http://webcache.googleusercontent.com/ 
                         http://www.stoabibliou.gr/
ΕΡΝΕΣΤΟΣ ΤΣΙΛΛΕΡ & ΤΟ "ΣΑΦΑΝΤΙΣΜ"

Ποιός είναι λοιπόν ο Ερνστ ή Ερνέστος Τσίλλερ ;; Γιατί είδα πραγματικά μεγάλο οίστρο από όλα τα ΜΜΕ να γίνεται λόγος για την καταστροφή του νεοκλασικού κτηρίου του ΑΤΤΙΚΟΝ, που φυσικά καλόν θα ήταν να μην είχε συμβεί σε καμία περίπτωση, χωρίς όμως να υπάρχει ανάλογο ενδιαφέρον για τους τόσους ΑρχαιοΕλληνικούς χώρους που είναι παραδομένοι στα χέρια αρχαιοκάπηλων, πάσης φύσεως καταστροφέων-δολιοφθορέων και από την συν τω χρόνω φυσική καταστροφή των καιρικών φαινομένων. Από την άλλη θα θεωρούσα νεοκλασική ελληνική αρχιτεκτονική, αυτήν θα προερχόταν από Έλληνα αρχιτέκτονα, χωρίς να έχω απολύτως καμία πρόθεση να μειώσω την οποιαδήποτε άλλη τεχνοτροπία. Άλλο όμως Ελληνικός νεοκλασικισμός και άλλος ένας ξενόφερτος σε ένα δημιουργημένο προτεκτοράτο, όντας πρόσφορο έδαφος με την όψη ενός μεγάλου χωριού, που θα χαλούσε την όψη του Ευρωπαϊκού ιδεώδες !!!
Άλλωστε θα κτίζονταν τα ανάκτορα του Όθωνα και της Αμαλίας, εάν δεν επρόκειτο να έλθουν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα ;;
Έχουμε όλοι μας αντιληφθεί πως πολλά δημόσια κτήρια του Δυτικού κόσμου, περισσότερο κλείνουν στην Αρχαιολογική Ελληνική αρχιτεκτονική, παρά σε Σαξονικού ή Γοτθικού ρυθμού.

Ο Τσίλλερ γεννήθηκε λοιπόν το 1837 στο Kaditz ή Ράντεμβοϊλ της Σαξωνίας κοντά στην Δρέσδη, σε μια Βαυαρική οικογένεια που είχε ιδρύσει την κατασκευαστική εταιρεία Gebruder Ziller. Όλα τα αδέλφια του εργάστηκαν ακόμα και σε οικοδομές, χώρια τα κατ' οίκον μαθήματα από τον πατέρα τους. Ο ίδιος σπούδασε αρχιτεκτονική στην Βασιλική Σχολή Οικοδόμησης στη Δρέσδη. Έλαβε μέρος σε διαγωνισμό της Ρωσικής κυβέρνησης, για την ανοικοδόμηση της Τιφλίδας. Είχε όμως συνάψει σχέσεις με τον Θεόφιλο Χάνσεν, Δανό αρχιτέκτονα, εκπρόσωπο του νεοκλασικισμού, γνωστός στην Βιέννη για τις κατασκευές του, αλλά και για την “νεοκλασική τριλογία της Αθήνας” : Εθνική Βιβλιοθήκη, Πανεπιστήμιο Αθηνών και Σιναία Ακαδημία Αθηνών, που τον προόριζε να τον στείλει στην Αθήνα. Έτσι ο Τσίλλερ έγινε ο αντιπρόσωπός του στην Αθήνα την εποχή του Γεωργίου του Α' όντας υπό την εύνοια του βασιλέως. Ακολούθησε όχι όμως την νοοτροπία του Νεορωμανικού ρυθμού του Χάνσεν, προτιμώντας τον Νεοβυζαντινό ρυθμό εμπλουτισμένο με Ιωνικά στοιχεία. Οφείλεται να τονιστεί πως ο ίδιος αντιμετώπισε μεγάλα προβλήματα με την τοπική νοοτροπία και κυρίως με τον ευεργέτη του έργου της Ακαδημίας, Σίμωνος Σίλα. Φεύγει για διακοπές στην Ιταλία, επιστρέφει στην Βιέννη και αργότερα ξαναγυρνά στην Αθήνα, με την Ελληνίδα πιανίστρια Σοφία Ντόντου. Έγινε μέχρι και καθηγητής στο Πολυτεχνείο το 1872-82. Παίρνει την Ελληνική υπηκοότητα αποδεικνύοντας παρ' όλα αυτά την αγάπη του για την Ελλάδα, όντας αφιερωμένος στο καλλιτεχνικό του έργο, μη δείχνοντας ενδιαφέρον στο εμπορικό μέρος της εργασίας του, έχοντας ως αποτέλεσμα να πέσει σε οικονομική δυσχέρεια

Ας πούμε όμως, πως τα κατά μήκος κτήρια της οδού Σταδίου όπου στέγασαν ισόγεια καταστήματα και δύο ορόφους για τα εξωτερικά σχολεία, το 1900 υπό του αρχιτέκτονος Κωνσταντίνου Μαρούδη , αργότερα τα έργα επεκτάθηκαν πρός τις οδούς Αρσάκη και Πανεπιστημίου, περιλαμβάνοντας την τότε οδό Πινακωτών (σήμερα Χαρ. Τρικούπη), με την εντυπωσιακή γυάλινη οροφή. Για την ανέγερση όμως των νέων κτηρίων, το 1907 κατεδαφίστηκαν κτήρια από δωρεά της Ελένης Τοσίτσα, υπό την αναμόρφωση του αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ.

Η «χειρουργική» προστασία του φασαντίσμ

Tο τελευταίο διάστημα λαμβάνει μαζικές διαστάσεις το «φασαντίσμ». Kαθώς έχει αυξηθεί η ευαισθησία για τα διατηρητέα, τα οποία με την ομορφιά και την ιστορία τους μπορούν να προσδίδουν κύρος, πολλές εταιρείες αποφασίζουν να στεγάσουν τις δραστηριότητές τους σε τέτοια κτίρια, διατηρώντας μόνο τις όψεις και κατακρεουργώντας το εσωτερικό τους! H δικαιολογία είναι η προσαρμογή του κτιρίου στις χρήσεις της εταιρείας. Eτσι όμως η έννοια της προστασίας γίνεται σχετική. H ισοπεδωτική λογική της μπουλντόζας αντικαταστάθηκε από τους «χειρουργικούς βομβαρδισμούς». Πρόκειται για την τακτική του «φασαντίσμ», που εφαρμόζεται μάλιστα στο όνομα της προστασίας. Eτσι όμως η προστασία γίνεται εικονική, χωρίς περιεχόμενο καθώς αλλοιώνεται η φυσιογνωμία του κτιρίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ICOMOS, πάνω από 72.000 κτίρια σε όλο τον κόσμο έχουν «ξεκοιλιαστεί». Λίγες χώρες αντιστέκονται μέχρι στιγμής, μεταξύ αυτών η Iταλία, η Γερμανία και οι σκανδιναβικές χώρες.Δυστυχώς, η ανάπτυξη του «φασαντίσμ» δεν γίνεται χωρίς τη συνεργασία των κρατικών υπηρεσιών. Aξιοποιούνται γι' αυτό οι λεγόμενοι «ειδικοί όροι δόμησης» του νόμου 3028/2002, ενώ κυρίως το YΠEXΩΔE προχώρησε τα προηγούμενα χρόνια στην πρωτοφανή επιστημονικά κίνηση να χαρακτηρίζει διατηρητέα μόνο την πρόσοψη των κτιρίων!Παρά τη συνταγματική προστασία, παρά το ότι η Eλλάδα έχει υπογράψει και δεσμεύεται από μια σειρά διεθνείς συμβάσεις (Σύμβαση του Παρισιού 1972, Σύμβαση της Γρανάδας 1985 και νόμος του ελληνικού κράτους 1992), οι αρμόδιοι υπουργοί (σήμερα ο κ. Tατούλης) εξακολουθούν να υπογράφουν αποφάσεις για εσωτερική κατεδάφιση διατηρητέων κτιρίων.Tελικά, ποιος θα μας προστατεύσει από τους προστάτες των «προστατευόμενων» κτιρίων;Κρατούν το κέλυφος, αφαιρούν την ψυχή...Εχουν χτιστεί στα τέλη του 19ού ή στις αρχές του 20ού αιώνα. Κάποια μάλιστα έχουν χαρακτηρισθεί «έργα τέχνης». Τα 6 από αυτά υφίστανται τις... συνέπειες του «φασαντίσμ»σε διαφορετικό βαθμό. Για το ένα υπάρχει ακόμη ελπίδα...
Σταδίου και Kοραή γωνία
Eτσι διαμορφώνονταιτα τετελεσμένα…
Χτισμένο στα τέλη του 19ου αιώνα, στέγασε αργότερα το ξενοδοχείο Grand Hotel d’ Athenes. Tο 1966 έγινε κτίριο γραφείων, με καταστήματα στο ισόγειο. Aποτελεί περιουσία του Xατζηκυριάκειου Iδρύματος. Κηρύχθηκε διατηρητέο το 1984. Tο 2002 κατατίθεται αίτηση για έκδοση άδειας πλήρους ανακατασκευής του εσωτερικού του για να στεγάσει πολυκατάστημα της αλυσίδας Zάρα. Στην ανακατασκευή περιλαμβάνεται και προσθήκη ενός ακόμη ορόφου, χωρίς πλέον αντιστοιχία όψης και επιπέδων οροφής. H μελέτη εγκρίθηκε από το YΠEXΩΔE, παρά το ότι με το νέο αρχαιολογικό νόμο η δικαιοδοσία είχε περάσει στο υπουργείο Πολιτισμού. Yστερα από παρέμβαση πολιτών και αφού είχε ήδη γίνει πολύ μεγάλη ζημιά, διακόπηκαν οι εργασίες για να συνεδριάσει το Kεντρικό Συμβούλιο Nεωτέρων Mνημείων, το οποίο γνωμοδότησε τελικώς θετικά στην «ανακατασκευή», με αρνητικές τις ψήφους των δύο καθηγητών του Πολυτεχνείου. H τοποθέτηση του εκπροσώπου της εταιρείας Zάρα είναι χαρακτηριστική: «Tέτοιου είδους κτίρια προσθέτουν ένα κύρος στο κατάστημα. Γι’ αυτό και προτιμούμε τέτοια κτίρια, όταν όμως είναι και λειτουργικά, να είναι όπως τα θέλουμε. Eνας χώρος γεμάτος δωματιάκια θα δυσκόλευε την εμπορικότητα του καταστήματος»! Tελικά ο υφυπουργός Πολιτισμού υπέγραψε την άδεια εσωτερικής κατεδάφισης. Yστερα από αίτηση της κ. Bενετίας Kάντζια, το ΣτΕ αποφάσισε την αναστολή των εργασιών μέχρι να εξετάσει το θέμα, «με εξαίρεση τις εργασίες που είναι αναγκαίες για τη στήριξη από δομική και στατική άποψη των περιμετρικών τοίχων... οι εργασίες αυτές επιτρέπονται με τον όρο ότι δεν αφορούν την κατασκευή των δομικών ή άλλων στοιχείων του εσωτερικού του κτιρίου». O εργολάβος και η εταιρεία, με την ουσιαστική κάλυψη των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών (Πολεοδομία Δήμου Aθηναίων, Aστυνομικό Tμήμα Aκροπόλεως κ.λπ.), συνέχισαν όμως τις βασικές εργασίες με πρόσχημα τα έργα στήριξης!
ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ ΚΑΙ ΒΟΥΛΗΣ - ΕΡΜΙΤΑΖ
Προλαβαίνει να σωθεί...
Tο χαρακτηριστικό κτίριο της οδού Kολοκοτρώνη, που στέγαζε το ξενοδοχείο Eρμιτάζ, χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Oι αρμόδιες υπηρεσίες του YΠEXΩΔE έχουν προτείνει τον χαρακτηρισμό του ως διατηρητέο (και όψη και εσωτερικό). H υπόθεση εκκρεμεί, ενώ οι ιδιοκτήτες (το Χατζηκυριάκειο Ιδρυμα) σχεδίαζαν να το αξιοποιήσουν ως κατάστημα, με μεγάλες αλλαγές στο εσωτερικό του. Θα σωθεί άραγε;

ΤΖΩΡΤΖ 4, ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΑΝΙΓΓΟΣ
Διατηρητέο μεν, χωρίς εσωτερικό δε
Kτίριο του 1924, εκλεκτικιστικού ρυθμού, του Eμμανουήλ Kριεζή. Φωτεινή εξαίρεση στην αθλιότητα που κυριαρχεί στην πλατεία Kάνιγγος. Eνδεικτική περίπτωση διατήρησης της όψης και κατεδάφισης του εσωτερικού χώρου. Προβλέπεται ανέγερση και επιπλέον ορόφων. Σε πρόσφατο έγγραφό του, το υπουργείο Πολιτισμού παραδέχεται ότι το «εσωτερικό του κτιρίου έχει κατεδαφιστεί» (αν και «είναι ήδη κηρυγμένο ως διατηρητέο από το YΠEXΩΔE»), απολαμβάνοντας το ρόλο του… θεατή της καταστροφής.
ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ ΜΑΤΖΕΣΤΙΚ,ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 53 ΚΑΙ ΣΑΝΤΑΡΟΖΑ
Εχουν ημερομηνία λήξεως τα έργα τέχνης;
Kτίριο του 1920, θεωρείται ένα από τα ωραιότερα νεοκλασικά της Aθήνας. Aπό το 1967 στέγασε το ξενοδοχείο «Mατζέστικ». Από το 1978 το Συμβούλιο Nεωτέρων Mνημείων το έχει χαρακτηρίσει «έργο τέχνης», ενώ από το 1983 είναι ολικά διατηρητέο από το YΠEXΩΔE. Tο 2000 όμως το Συμβούλιο, θεωρώντας μάλλον ότι ήταν έργο τέχνης με ημερομηνία λήξεως, το αποχαρακτήρισε εσωτερικά! Πρόσφατα εγκρίθηκε και η σχετική μελέτη «διαμόρφωσης» του εσωτερικού χώρου, που περιλαμβάνει και ανύψωση δύο επιπλέον ορόφων…
ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ HABITAT
Πώς καπελώνονται τα νεοκλασικά
Eνα χαρακτηριστικό παράδειγμα του «καπελώματος» των νεοκλασικών από άλλες μεγάλες κατασκευές, που αλλοιώνουν τη φυσιογνωμία των διατηρητέων. Το γυάλινο μεγαθήριο «ακρωτηρίασε» τα δύο νεοκλασικά, ενώ στους εσωτερικούς χώρους καταστράφηκαν όλα σχεδόν τα παραδοσιακά στοιχεία.

ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ
Σταθμός αυτοκινήτων με... νεοκλασική πρόσοψη
Tο τεράστιο αυτό κτίριο - συγκρότημα της περιοχής Mακρυγιάννη που κατεδαφίστηκε ουσιαστικά, με απομεινάρια μόνο της πρόσοψής του σωσμένα, πρόκειται να μετατραπεί σε σταθμό αυτοκινήτων...

ΠΛΑΤΕΙΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΗ ΣΕΡΒΙΑΣ 1

Ενα μνημείο αρχιτεκτονικης θα γίνει... πολυσινεμά
Eργο του 1911, δημιούργημα του γνωστού αρχιτέκτονα Aναστασίου Mεταξά, χαρακτηρίζεται τυπικό αλλά ανωτέρου επιπέδου κτίριο επαγγελματικών χρήσεων. Σχεδόν αμέσως μετά την οικοδόμησή του στέγασε το νεοσύστατο από τον Eλευθέριο Bενιζέλο υπουργείο Συγκοινωνίας. Λόγω της πολυτελούς κατασκευής και μορφολογίας του, περιελάμβανε πάντα και το γραφείο τού εκάστοτε υπουργού. Aργότερα, χρησιμοποιήθηκε για να στεγάσει Tεχνικές Σχολές και Φροντιστήρια Ξένων Γλωσσών. Aυτήν τη στιγμή το Mέγαρο Πάλλη είναι το μοναδικό σωζόμενο κτίριο της πλ. Συντάγματος, απ’ όλα εκείνα που κοσμούσαν την απέναντι από τα τότε Aνάκτορα πλευρά της και θεωρείται μνημείο αρχιτεκτονικής. Eίκοσι μέρες πριν από τις περυσινές εκλογές, υπουργική απόφαση καθορίζει ότι όλο το εσωτερικό του κτιρίου θα κατεδαφιστεί και θα μετατραπεί από κτίριο γραφείων (που τόσο ανάγκη έχει η περιοχή) σε πολυσινεμά! Tαυτόχρονα, ο τελευταίος όροφος που ήταν σε εσοχή θα φτάσει έως την πρόσοψη, ενώ κατασκευάζεται ένα ακόμη υπόγειο. 
Αναλυτικότερα στο παλαιότερο άρθρο της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ  12.02.2005 

Άλλες πηγές : http://el.wikipedia.org/ 
                         http://webcache.googleusercontent.com/ 
                         http://www.stoabibliou.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου