Η Λυκόσουρα, ήταν η
ιερότερη και αρχαιότερη πόλη των Αρκάδων. Ιδρύθηκε από το μυθικό βασιλιά
Λυκάωνα, γιό του Πελασγού. Σύμφωνα με τις παραδόσεις η πόλη εθεωρείτο
σαν η αρχαιότερη στην ηπειρωτική γη και τα νησιά. Την πόλη επισκέφτηκε
ο ο Παυσανίας, και μάλιστα έγραψε ότι είναι η πρώτη πόλη που είδε ο
ήλιος:
"πόλεων δε, οπόσας
επί τη ηπείρω έδειξε γη και εν νήσοις, Λυκόσουρα εστί πρεσβυτάτη,
και ταύτην είδεν ο ήλιος πρώτην. Από ταύτης δε οι λοιποί ποιείσθαι
πόλεις μεμαθήκασιν άνθρωποι".
Δηλαδή, "Από όλες τις
πόλεις που εμφάνισε η γη στην ήπειρο και στα νησιά, η Λυκόσουρα είναι
η αρχαιότερη, και αυτή είδε πρώτη ο ήλιος, από αυτή δε εδώ έχουν μάθει
οι άλλοι άνθρωποι να φτιάχνουν πόλεις." (Παυσ. Η΄ 38.Ι)
Η αρχαία πόλη ήταν χτισμένη
σε λόφο κοντά στο σημερινό χωριό Λυκόσουρα.
Σήμερα σώζονται ελάχιστα λείψανα του τείχους της ακρόπολης του 4ου-5ου
αιώνα π.Χ. Στην πόλη υπήρχαν ιερό της Δέσποινας, το άλσος της
Δέσποινας, Λουτρά, βωμός, ιερό του Πάνα με αγάλματα του Πάνα, του Απόλλωνα,
της Αθηνάς και της Αφροδίτης, καθώς και ιδιαίτερο ιερό της Αθηνάς. Το
ιερό της Δέσποινας βρίσκεται ανατολικά, στο λόφο Τερζή.
Η θέση της πόλης, πραγματικά
προνομιακή, δείχνει ότι δεν επιλέχτηκε τυχαία από τον ιδρυτή της που
φέρεται ότι ήταν ο ίδιος ο βασιλιάς Λυκάων. Παρείχε στους κατοίκους
της ένα πολύ καλό κλίμα και προστασία από τον Βοριά. Ήταν κοντά στον
κάμπο που προσφερόταν να θρέψει τους κατοίκους της, αλλά το κυριότερο
ίσως ήταν ότι μπορούσε να οργανωθεί άριστη άμυνα λόγω του ανάγλυφου
του εδάφους της περιοχής, αλλά και της θέας προς το λεκανοπέδιο Μεγαλοπόλεως,
απ' όπου θα έρχονταν τυχόν εχθρός.
Το ότι η Λυκόσουρα πραγματικά
χτίστηκε πολύ παλιά, το βεβαιώνει ένα σύνολο πρωτόγονης αγροτικής λατρείας
με ιδιότητες των θεών πρωταρχικού περιεχομένου, αρχέγονες παραστάσεις,
ξόανα, λατρευτικό τυπικό κλπ. Όμως παρά το μεγάλο ενδιαφέρον που παρουσιάζει
η περιοχή, η αρχαιολογική σκαπάνη σίγησε όταν άρχισε, πριν εκατό χρόνια.
Έτσι η αρχαία πόλη -όπως και οι υπόλοιπες αρχαιότητες του Λυκαίου όρους
- παραμένει ένα καλά κρυμένο μυστικό του Λυκαίου όρους. Και αναμένει
τον αρχαιολόγο του μέλλοντος που θα ασχοληθεί μαζί της και θα την αποκαλύψει...
Το Ιερό της Δέσποινας
Ο
αρχαιολογικός χώρος της αρχαίας Λυκόσουρας βρίσκεται στο νοτιοδυτικό
τμήμα της Αρκαδίας, στην ανατολική πλευρά του Λυκαίου όρους, μέσα σε
καταπράσινο και ειδυλλιακό περιβάλλον. Απέχει 49 χλμ. από Τρίπολη και 12 χλμ. από την Μεγαλόπολη.
Το
ιερό της Δέσποινας στη Λυκόσουρα ήταν ένα σύμπλεγμα βωμών και ναών αφιερωμένων
σε διάφορες θεότητες. Όμως κορυφαία ήταν ο ναός και το μέγαρο της Δέσποινας.
Εκεί γίνονταν από πολύ παλιά απόκρυφη οργιαστική γιορτή, με αναπαράσταση
της γέννησης του Δία, όπου λάμβαναν μέρος έφηβοι υποδυόμενοι τους Κουρήτες
και Κορύβαντες, που χόρευαν με ενθουσιασμό κραδαίνοντας όπλα και βγάζοντας
άναρθρες κραυγές.
Ο αρχαιολογικός χώρος περιλαμβάνει ναό, περίβολο, το "μέγαρο",
μεγάλη στοά, υπολείμματα Λουτρών, και τους βωμούς της Δέσποινας,
της Δήμητρας και της Μεγάλης Μητρός. Τα σωζόμενα ερείπια είναι του 2ου
αι. π.Χ. Στο ναό της Δέσποινας υπήρχε το βάθρο του περίφημου
"συντάγματος"του
Μεσσήνιου γλύπτη Δαμοφώντα (σύμπλεγμα των κολοσσιαίων αγαλμάτων της
Αθηνάς, της Δήμητρας, της Αρτέμιδας και του τιτάνα Ανύτου) του 2ου π.Χ.
αι. Το μέγαρο της Δέσποινας, ένα ναόμορφο οικοδόμημα-βωμός, ήταν ένας
ιερός χώρος όπου γίνονταν τελετουργίες και μυστηριακές θυσίες. ΝΔ. του
μεγάρου υπάρχει κρηνικό κτίσμα από μεγάλες ορθογονισμένες πέτρες.
Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο
βρίσκεται το Αρχαιολογικό Μουσείο Λυκόσουρας.
Οι ανασκαφές έγιναν το 1903 από την Αρχαιολογική Εταιρεία.
Η
Δέσποινα ήταν από τις αρχέγονες χθόνιες θεότητες, προς τιμήν της οποίας
γίνονταν μστηριακές λατρευτικές τελετές, τις οποίες καθώς και το όνομά
της γνώριζαν μόνο οι μυημένοι σε αυτές. "Δέσποινα" δεν ήταν
το κύριο όνομα της θεάς αλλά επίθετο με το οποίο την προσαγόρευαν. Τελικά
όμως η Δέσποινα θα πρέπει να ήταν η Περσεφόνη, κόρη του Ποσειδώνα και
της Δήμητρας:
"…ταύτην
μάλιστα θεών σέβουσιν οι Αρκάδες την Δέσποιναν, θυγατέρα δε αυτήν
Ποσειδώνος φασίν είναι και Δήμητρος. Επίκλησις ες τους πολλούς εστιν
αυτή Δέσποινα, καθάπερ και την εκ Διός Κόρην επονομάζουσιν, ιδία δε
εστίν όνομα Περσεφόνη, καθά Όμηρος και έτι πρότερον Πάμφως εποίησαν.
Της δε Δεσποίνης το όνομα έδεισα ες τους ατελέστους γραφείν."
Δηλαδή,
"Οι Αρκάδες σέβονται και τιμούν αυτή τη Δέσποινα περισσότερο από
τους άλλους θεούς, γιατί τη θεωρούν θυγατέρα του Ποσειδώνα και της Δήμητρας.
Οι περισσότεροι ονομάζουν αυτή τη θεά Δέσποινα όπως και αυτή που εγεννήθη
από το Δία (και τη Δήμητρα) ονομάζουν Κόρη, όμως το όνομά της είναι
Περσεφόνη, όπως έγραψαν ο Όμηρος και ακόμη παλιότερα ο Πάμφως στα ποιήματά
τους. Το όνομα της Δέσποινας φοβήθηκα να το γνωστοποιήσω στους αμύητους."
Η
Δέσποινα ήταν άρρηκτα δεμένη με την Αρκαδική λατρεία. Κατείχε ξεχωριστή
θέση μεταξύ των αρκάδων θεών και για το λόγο αυτό και υπήρχε συνέχεια
από τη μια εποχή στην άλλη. Αυτό διαφαίνεται ανάγλυφα τόσο στα διάφορα
ευρήματα που αντιπροσωπεύουν διαφορετικές εποχές, όσο και στο τεραστίου
μεγέθους σύμπλεγμα του Δαμοφώντα, όπου συνδέεται η σύγχρονη τέχνη του
με την αρκαδική παράδοση.
Περισσότερες φωτογραφίες στην Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου